:: KRT TAMAN SEPADU ADALAH DI BAWAH JABATAN PERPADUAN NEGARA DAN INTEGRASI NASIONAL TERLETAK DI TASEK GELUGOR, PULAU PINANG ::
-"Ramadhan Diinsafi", "Merdeka diHayati"-
"Stiker Kenderaan Taman Sepadu dibuka untuk jualan, Tel:019-4484996 Kereta (RM5) Motosikal (RM3)"

Isnin, 21 Mac 2011

KENALI JIRAN ANDA

Buat baiklah dengan jiran-tetangga anda kerana agama menggalakkannya dan anda mungkin memerlukan bantuan mereka pada masa akan datang. Jiran-tetangga adalah orang pertama yang boleh membantu anda sekiranya sesuatu yang tidak diingini berlaku di rumah anda. Sekiranya berlaku kecemasan, masa dapat dijimatkan dengan meminta bantuan jiran daripada terpaksa menunggu bantuan dari luar.

Luangkan masa untuk mengenali jiran-tetangga anda dengan menghadiri kenduri yang mereka adakan, menyertai jemaah dan aktiviti surau atau dengan hanya menegur dan bertanya-khabar dengan mereka tatkala bertembung di jalanan.

Imam Muslim melaporkan sebuah hadith daripada Abu Dharr yang bermaksud,

Nabi memerintahkan yang demikian kepada saya: Ketika anda membuat sup, tambahkan air padanya, dan ingatlah kepada ahli jiran-tetangga anda dan berikan sebahagian sup kepada mereka sebagai tanda kesantunan terhadap jiran.

Hadith ini menunjukkan Nabi menggalakkan umatnya untuk menyantuni jiran-tetangga, salah satu cara ialah dengan melebihkan masakan untuk diberikan kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan